بیمه مسافرتی

تابه‌حال به تهدیدات سفرهای خارجی فکر کرده‌اید؟ بیماری‌های ناشی از تغییر آب‌وهوا، دریازدگی، مسمومیت ناشی از غذاهای خارجی، سرماخوردگی شدید در مناطق سردسیر و… این‌ها تازه فقط تهدیدات مربوط به سلامت مسافر است. احتمال گم شدن مدارک شناسایی، گم شدن یا تأخیر بار، بروز مشکل حقوقی در صورت عدم رعایت قوانین و… از جمله مسائلی هستند که ممکن است گریبان‌گیر شما شوند. بروز این مشکلات در سفرهای خارجی با توجه به ناآشنا بودن مسافر به محیط و شاید زبان آنجا می‌تواند خیلی نگران‌کننده باشد. بیمه مسافرتی می‌تواند راه حل خوبی برای مقابله با این تهدیدها باشد.

بیمه مسافرتی از بیمه‌گزاران در برابر حوادث احتمالی سفر محافظت می‌کند. این بیمه برای اخذ ویزا از بعضی سفارت‌خانه‌ها الزامی است و برای سایر سفارت‌خانه‌ها نیز توصیه می‌شود. با توجه به اختلاف نرخ ارز در کشور ما و اکثر کشورهای خارجی، هزینه‌های درمان در این کشورها بسیار گران است. اگر بیمه‌گزار در صورت بروز حادثه بخواهد هزینه را آزاد پرداخت کند، ممکن است یک سرماخوردگی ساده هزینه‌های سنگینی را برای وی رقم بزند. مشکل بزرگ‌تر می‌تواند این باشد که بیمه‌گزار هزینه درمان خود را همراه نداشته باشد!!! تصور کنید چمدان شما که حاوی وسایل ضروری سفر است مفقود شود. مخصوصاً اگر بدون آن وسایل، ادامه سفر دشوار باشد. اگر بیمه مسافرتی داشته باشید، می‌توانید هزینه خسارت مفقود شدن بار خود را از بیمه بگیرید. بنابراین رسیدن به این نتیجه چندان دور از ذهن نیست که بیمه مسافرتی مزایای زیادی برای بیمه‌گزاران ایجاد می‌کند و تهیه کردن آن برای سفرهای خارج از کشور امری حیاتی است.


شرکت های کمک رسان و نحوه دریافت خسارت

شرکت‌های ایرانی بیمه، خارج از ایران شعبه ندارند و نمی‌توانند خدمات ارائه دهند؛ به همین منظور با شرکت‌هایی به نام کمک‌رسان قرارداد دارند. درواقع این شرکت‌های کمک‌رسان هستند که به بیمه‌گزاران بیمه مسافرتی خدمات ارائه می‌دهند. هریک از شرکت‌های بیمه با یک یا تعدادی از شرکت‌های کمک‌رسان قرارداد دارند. بعضی از شرکت‌های کمک‌رسان عبارتند از:

  1. Mideast
  2. Evasan
  3. Allianz
  4. …..

نحوه پیگیری خسارت در محل حادثه

نحوه پیگیری خسارت معمولاً بدین صورت است که موقع بروز حادثه، بیمه‌گزار باید با شماره‌ای که روی بیمه نامه مسافرتی خود درج شده است، تماس بگیرد؛ نام، شماره بیمه‌ نامه و مدت اعتبار آن را بگوید و حادثه اتفاق افتاده را شرح دهد. طبق حادثه‌ای که رخ‌ داده شرکت کمک‌رسان اقدامات لازم را انجام می‌دهد. بعضی از شرکت‌های کمک‌رسان این خدمات را ندارند و بیمه‌گزار باید شخصاً خسارت خود را پیگیری و پرداخت هزینه کند؛ سپس با ارائه صورتحساب‌های پرداخت‌ شده در سفر، هزینه خسارت‌های تحت پوشش بیمه مسافرتی را از کشور محل اقامت خود دریافت کند.

نحوه پرداخت خسارت

نحوه پرداخت هزینه شرکت‌های کمک‌رسان در سفر دو نوع است؛ در یک حالت این شرکت‌ها با ارگانی که بیمه‌گزار برای رفع خسارت با آن سروکار دارد (مثل بیمارستان و…) ارتباط برقرار می‌کنند و هزینه خسارت را مستقیم با آنجا حساب می‌کنند. برای مثال اگر بیمه‌گزاری در سفر دچار آسیب جسمی شود و او را به بیمارستان منتقل کنند، شرکت کمک‌رسان هزینه درمان او را مستقیم با بیمارستان حساب می‌کند.

در حالتی دیگر شرکت کمک‌رسان هزینه خسارت واردشده را در صورت امکان به حساب بیمه‌گزار واریز می‌کند. برای مثال اگر هواپیمای بیمه‌گزاری 12 ساعت تأخیر داشته باشد، بسته به اینکه تحت پوشش کدام شرکت بیمه باشد، بین 90 تا 100 یورو خسارت باید دریافت کند. در این حالت شرکت کمک‌رسان این هزینه را در صورت امکان به حساب بیمه‌گزار واریز می‌کند.

درصورتی‌که بیمه‌گزار به دلایلی نتواند یا نخواهد هزینه خسارت خود را از شرکت کمک‌رسان در سفر دریافت کند، می‌تواند این هزینه را خود پرداخت کرده و با ارائه مدارک لازم، هزینه را در کشور محل اقامت خود دریافت کند.

این مدارک شامل بیمه‌نامه و صورتحساب‌های پرداخت‌شده مورد تأیید ارگان (های) ذی‌ربط است.

یکی از عوامل قابل توجه درباره شرکت‌های کمک‌رسان اپراتور فارسی‌زبان است. تصور کنید در سفر دچار حادثه‌ای شدید و می‌خواهید از خدمات بیمه مسافرتی خود استفاده کنید. باید با شماره‌ای که روی بیمه‌نامه خود درج شده تماس بگیرید و اتفاق رخ داده را شرح دهید. حال اگر قادر نباشید به خوبی واقعه رخ داده را به انگلیسی برای اپراتور شرکت کمک‌رسان توضیح دهید و شرکت کمک‌رسان هم اپراتور فارسی‌زبان نداشته باشد، قطعاً دچار مشکل خواهید شد و نمی‌توانید از شرکت کمک‌رسان خدماتی دریافت کنید.

شرکت Mideast دارای اپراتور فارسی‌زبان و شرکت Allianz فاقد آن است.

پوشش‌های بیمه مسافرتی

خساراتی که در صورت وقوع، بیمه مسافرتی از بیمه گذار حمایت می‌کند، پوشش نام دارد. این پوشش‌ها توصیف می‌کند که در صورت وقوع چه حوادثی، شرکت‌های بیمه چه خدماتی به بیمه‌گزاران ارائه می‌دهند. بسته به اینکه بیمه مسافرتی را از کدام شرکت بیمه تهیه و از کدام طرح آن استفاده کنید، پوشش‌ها ممکن است متفاوت باشند. موارد زیر تمام پوشش‌هایی است که یک شرکت بیمه می‌تواند ارائه دهد:

هزینه‌های پزشکی و بستری شدن هنگام بروز حادثه

با داشتن بیمه مسافرتی می‌توان از بابت هزینه‌های ناشی از بیماری یا حادثه‌ی خاصی که در سفر رخ می‌دهد، آسوده‌خاطر بود. شرکت کمک‌رسان تا سقف تعهدات (که در بیمه‌نامه قیدشده) هزینه‌های مربوط به درمان، بستری شدن، معاینه، جراحی و… را متقبل می‌شود. این پوشش غالباً دارای فرانشیز است.

انتقال یا بازگرداندن بیمه‌گزار به کشورش در صورت بروز حادثه

در صورت وقوع بیماری یا حادثه برای بیمه‌گزار، شرکت کمک‌رسان موظف است اقدامات لازم را برای انتقال بیمار به یک بیمارستان یا مرکز درمانی و یا بازگرداندن او به کشورش انجام دهد. با توجه به وضعیت بیمه‌گزار آسیب‌دیده، شرکت کمک‌رسان در مورد بازگرداندن وی به کشورش یا مداوای او در محل تصمیم‌گیری می‌کنند. اگر آسیب ضروری باشد یا بنا به تشخیص تیم پزشکی نیازی به بازگرداندن بیمه‌گزار نباشد، نسبت به انتقال بیمه‌گزار به یک مرکز درمانی مجهز و درمانش اقدامات لازم را انجام می‌دهند.

همچنین برای انتقال بیمه‌گزار شرکت کمک‌رسان موظف است با برقراری تماس تلفنی با پزشک معالج بیمار، از مناسب‌ترین روش برای انتقالش استفاده کند.

هزینه‌های ضروری دندان‌پزشکی

بیمه مسافرتی هزینه‌های درمان مشکل دندان را تا سقف مقرر (که در بیمه‌نامه ذکر شده) پرداخت می‌کند. این هزینه‌ها اغلب شامل معالجه دندان‌درد، درمان عفونت و کشیدن دندان است.

بازگشت اعضای درجه 1 خانواده به همراه بیمه‌گزار

اگر شخص بیمه‌گزار فوت کند یا دچار بیماری شود که به بیش از 10 روز بستری شدن نیاز داشته باشد، شرکت کمک‌رسان هزینه بازگشت یکی از همراهان درجه اول بیمه‌گزار را پرداخت می‌کند؛ به شرطی که فرد همراه، قادر به بازگشت با وسیله نقلیه خود یا وسیله از قبل تعیین‌شده نباشد.

بازگرداندن جسد بیمه‌گزار به ایران در صورت فوت

در صورت فوت بیمه‌گزار در سفر، شرکت کمک‌رسان اقدامات لازم را برای انتقال جسد وی به کشور محل اقامت انجام می‌دهد و هزینه‌های موردنیاز را تقبل می‌کند. بیمه مسافرتی در برابر هزینه خاک‌سپاری یا مراسم ترحیم، هزینه‌ای پرداخت نمی‌کند.

انتقال اضطراری یکی از اعضای درجه یک خانواده بیمه‌گزار

اگر بیمه‌گزار دچار بیماری شود که بیش از 10 روز نیاز به بستری شدن داشته باشد، شرکت بیمه هزینه‌ی رفت‌وآمد و اقامت یکی از اعضای درجه‌ یک خانواده فرد را به محلی که بستری شده است، تقبل می‌کند. هزینه و مدت زمان اقامت فرد همراه در شرکت‌های مختلف بیمه دارای سقف متفاوتی است.

هزینه بازگشت بیمه‌گزار به کشورش به علت فوت اقوام

اگر یکی از اقوام بیمه‌گزار(تا درجه 2) حین سفر وی فوت کند و فرد بیمه‌گزار قادر نباشد با وسیله نقلیه خود یا وسیله‌ای که از قبل برای بازگشت رزرو کرده است، بازگردد؛ شرکت بیمه هزینه بازگشت بیمه‌گزار را پرداخت می‌کند.

هزینه‌های مربوط به تحویل دارو

درصورتی‌که داروهای ضروری بیمه‌گزار مفقود شود، حتی اگر این داروها قبل از سفر توسط پزشک تجویز شده باشد، شرکت بیمه هزینه ارسال دارو را برای بیمه‌گزار به‌طور کامل پرداخت می‌کند.

مفقود شدن یا به سرقت رفتن مدارک شناسایی

درصورتی‌که مدارک شناسایی بیمه‌گزار (پاسپورت، شناسنامه، گواهینامه و…) مفقود شود یا به سرقت رود، شرکت‌های کمک‌رسان هزینه‌های مربوط به صدور المثنی برای بیمه‌گزار را تا سقف مشخصی پرداخت می‌کنند.