بلو، یک استارتآپ بانکی است که در روزهای پایانی سال متأثر از کرونا (1398)، آغاز به کار کرد، اما این بار بدون نیاز به شعب، فرمهای کاغذی و فرآیندهای معمول و همچنین با درک بهتر نیاز مشتریان. شاید نهایت بلو را بتوان تجربهی جدیدی دانست که فاقد اصطکاکهای معمول و پیچیدگیهای بانکهای سنتی است و سعی کرده خود را به نیازهای نسل جوان امروزی از یک بانک نزدیک کند.
البته این موضوع به معنی نقض قوانین پایه یا موازین شرعی در طراحی محصولات و خدمات نیست بلکه منظور، نگاه نوآورانه به بنیانهای بانک و خلق محصولات جدید با همان الزامات پایهای اما در فرآیندی جدید است. شاید مهمترین موضوعی که باید امروز تغییر کند، فرآیندهایی است که خیلی از آنها فاقد وجاهت و ضرورت لازم در دوره کنونی است.
بلوبانک تصمیم گرفت پروژهی نوین بانکی را در قالب شعبه مجازی متعلق به بانک سامان اجرا کند. امروز رابطهی بلو و سامان در قالب زیر تعریف میشود.
بلو، شعبه مجازی متعلق به بانک سامان می باشد که در قالب یک تیم استارت آپی و زیرساخت های مستقل، با هدف ارائه خدمات بانکی در فضای مجازی فعالیت خودش رو شروع کرده است.
بانک سامان در این رابطه استراتژیک، در قبال کلیهی مشتریان و سپردهگذاران بلوبانک، بهعنوان بانک عامل شناخته خواهد شد و بنابراین، سپردههای مشتریان، نزد بانک سامان نگهداری میشود و بازپرداخت سپردهها، بهطور کامل تضمین میگردد، همزمان هم وجوه مشتریان مورد تضمین صندوق ضمانت سپردههای بانکی در بانک مرکزی است.
بر همین اساس، کارتهای بانکی بلو، با پیش شماره کارتهای بانک سامان صادر میشود. (۸۶ – ۶۲۱۹)
اتصال بلوبانک به شبکههای سراسری بانکی و پرداختی (شتاب و شاپرک)، از مسیر سوئیچهای بانک سامان و با نظارت این بانک صورت میگیرد و هیچگونه نگرانی را برای مشتریان به دنبال نخواهد داشت.